LATINICA ЋИРИЛИЦА

Atlantis - Грађевинарство - Дренажа друмова - Карактеристике

CNT

Фирма ЦНТ д.о.о. је заступник аустралијске фирме Atlantis на тржиштима Србије и Црне Горе.


Atlantis дренажни системи за дуготрајност коловоза

Atlantis-ов систем пружа идеалну хоризонталну дренажу коловоза. Због свог структурног дизајна и високе носивости дозвољена је уградња директно испод подлоге слојева коловоза.


Безбедност на друмовима

Широм света, стручњаци за друмску безбедност напомињу да је атмосферска вода на друмовима екстремно опасна и одговорна за многе фаталне несреће. Канали су такође проблем јер производе загађену воду и доприносе урбаним поплавама.


На друмовима сваке године настрада хиљаде људи због застарелог и лошег пројектовања канала и дренажа.



Atlantis је анализирао опасност друмова у Шпанији. Преко хиљаду људи страда сваке године углавном због отворених дренажних система / канала. Независне студије су показале да је цена санације опасних делова друмова отприлике 1.000.000,00 USD по жртви, уз ненадокнадив емоционални бол. Додатно на те трагедије, повећава се ризик да се вода загади отровним зеленим алгама и другим паразитима и болестима. Atlantis је сарађивао са властима у Шпанији (у Валенсији) и заједнички су имплементирали Atlantis-ова решења.

Подземна дренажа друмских коловоза и проблеми са смрзавањем

Изнад нивоа подземних вода, вода се капиларним ефектом успиње према горњим слојевима. Управо због чињенице да је капиларно подизање јаче ако су поре канала уже, овај ефекат још више долази до изражаја у ситнозрнасти тлу.

У климатским зонама у којима се јавља мраз, капиларни ефекат је од великог утицаја на системе. У коловозним конструкцијама детаљи постају критични због слојева који се смрзавају. Када је температура тла више дана испод нуле, вода у тлу се смрзава. Будући да је запремина леда већа од запремина воде, запремина смрзнутог тла се може повећати на око 10%. Други, а значајнији ефекат је формирање ледених кристала у тлу и стварање тзв. сочива леда. У пролеће сочива леда се топе, размочи тло, и смањују чврстоћу тла. Постављају се питања: Како се стварају сочива леда у тлу? Како се вода пење близу површине и формира сочива, ако се поуздано зна да воде тамо пре зиме није било? Прво, истраживањем смрзнутог тла установљено је да се сочива врло ретко појављују у крупнозрнастим материјалима (шљунку и песку), а да су бројне у прасинасти материјалима. Друго, опажено је и да је важна брзина смрзавања. Код наглих смрзавања, а пре већих снежних падавина, сочива је било мало. Код споријих хлађења, сочива су била бројнија; већа сочива су била непосредно изнад нивоа подземне воде, што је значило да су прихрањиване из блиског извора воде. Сам процес настајања сочива леда је прилично компликован термодинамички процес и повезан је са хемијским саставом воде. Ипак, се може издвојити: да би сочива леда настала у тлу, требају бити испуњени следећи услови (из Nonveiller, 1979):
  • тло мора бити потпуно засићено а сочива леда се формирају у зони капиларног дизања
  • температуре морају бити мање од нуле у тој зони, а температурни градијент мали, тако да се вода усисава из дебеле зоне и сакупља у сочива леда
  • тло мора бити ситнозрнасти, а ипак довољно пропусно да вода може мигрирати (кретати се кроз поре)


Заштитне мере против стварања сочива леда су:
  • грађевине се морају заснивати на већој дубини од оне до које продире мраз (у континенталним зонама то је око 80 cm)
  • испод друма се уграђује тампонски слој од крупнозрнатог материјала који прекида капиларно дизање и препоручује се уградња Атлантис-ових дренажних ћелија
  • уграђује се слој који је топлотни изолатор да би се задржале веће температуре у тлу испод друма


Пукотине које накнадно остају након одмрзавања уништавају структуру тампонских слојева у августу и смањују капацитет носивости самог коловоза. Због те чињенице битно је уградити Atlantis дренажне ћелије које су отпорне на смрзавања или уградити антикапиларни слој испод саме подлоге од материјала који нису осетљиви на мраз.



Atlantis дренажни систем

Елиминише оштећења проузрокована хидростатичким притиском. Повећање хидростатичког притиска испод слојева коловоза, проузрокованог концентрацијом вишка воде, дестабилизује друмске слојеве и тренутно оштећује коловоз. Atlantis дренажне ћелије решавају тај проблем.



Одржавање коловоза

Одржавање коловоза увек је стварало структуралне проблеме и финансијске главобоље за инжењере у прошлости.

Ударна рупа

Огроман новац се троши на нове друмске системе у локалним заједницама, државним друмови, аи државним аутопутевима да би се после кратког времена установиле деградације и подизања проузрокована хидростатичким притиском које се најчешће називају "ударне рупе". Atlantis је развио решење са системомм дренажних ћелија који је већ доказан и тестиран на главним друмовима као што је аутопут "Princes Highway", Southerland, Аустралија. Atlantis дренажна ћелија је идеално решење за инжењере и пројектанте који раде на пројектовању и одржавању коловоза.

Брошуре

НАПОМЕНА: Поред пажљиве провере, а због могућности да нам се негде промакла нека грешка, фирма ЦНТ д.о.о. не гарантује исправност информација приказаних на овом веб сајту.